Ok. but over there we need to rest!
Heigth | 30 cm |
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Width | 40 cm |
Length/Depth | 0.1 cm |
Kamera: Nikon FE (1978) auf Kodak Ultramax 400 Film
Entstehungsjahr: 2024
Limitierte Auflage: 1/15
Light, Darkness, the Unknown, Soft Fur.
The mystery and unpredictability of metropolitan parks for children is something we adults can barely grasp anymore.
This documentation delves into the ignorance and curiosity of children as they navigate urban spaces. In this four-part chronology, the focus lies on childlike exploration.
For this reason, this series shows the viewer as little as possible until, in the end, they are led to a fundamental, childlike realization. The interplay of light and shadow represents the limited yet highly sensitive perception of children. Darkness clears at the conclusion, and the child takes another of many steps toward understanding the world. Thus, light and shadow take on multiple meanings here: they symbolize the unknown and realization, while also pointing to emotions like confusion, overwhelm, or relief.
Materiality plays a decisive role at the beginning and end of the series. Initially, it hints at the jungle children perceive in every small bush. Everything feels foreign, exciting, distant, and threatening. By the end of the series, however, materiality represents the children’s "aha" moment. What previously seemed so distant and mystical becomes something approachable and fluffy. Thus, it provides a narrative framework for the development addressed in the series.
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**01_Ok, but over there we need to rest!**
This image opens the series because it is both chaotic and focused, embodying the lack of clarity that characterizes childlike exploration. Everything feels simultaneously familiar and alien. One has a goal without knowing exactly what it looks like or what awaits. The contrast of light and darkness symbolizes a moment of decision. The dark areas appear foreign, while the brighter sections draw the eye, much like children deciding to follow the light.
Nico Waldemar Dabek
Durch den Sucher der Kamera erkunde ich alltägliche, meist urbane Räume und finde dabei häufig Szenen, die ein Gefühl der Isolation und Entfremdung hervorrufen. Im Zuge der seit 2022 andauernden Auseinandersetzung mit meiner eigenen Biografie spielen diese Emotionen eine Rolle. Ebenso prägen die konservativen Werte meiner Eltern, welche im Warschauer Pakt aufgewachsen sind, bis heute meine persönliche Verortung in der Gesellschaft. Dieses Spannungsfeld zwischen Progressivität und alten Werten versuche ich in meiner Kunst zu verarbeiten.
Aktuelles Projekt - Deutsche Hölle (Fotoserie)
Die deutsche Hölle besteht aus Distanz und Eis. Menschen bleiben einander fern, außer sie hören voneinander. Dann, wenn der Argwohn zunimmt und die Nerven aufeinander reiben, hämmern sie an die Tür und johlen schwarze Laute. Eine kafkaeske bürokratische Lebensweise hat Einzug in die Herzen gehalten. Man sucht nach Gründen, sich aus dem Weg zu gehen und vertraut den Gegenüber nicht.
Also, was bleibt von der Gemeinschaft? Mit dieser Frage setze ich mich in dieser Fotoreihe auseinander. Wo steht der Deutsche inmitten von anderen Deutschen? Und wann schafft er es endlich, seinen Nächsten zu lieben? Diese Fragen sind nicht nur rhetorisch, sondern bilden den Kern meiner künstlerischen Auseinandersetzung.
-> Klasse für Fotografie und neue Medien: Andrea Sunder Plassmann
-> Deutschlandstipendium
Ausbildung
-> 08/2020 bis 06/2023 - Intermedia Design / Hochschule Trier
-> 08/2024 - heute - Kunst M. Ed. - Alanus Hochschule Alfter
Arbeit
-> 08/2020 - 08/2024 - freischaffender Videoeditor/Cutter
Ausstellungen:
-> solidArt Bonn - 2024
-> "You+Me" short film competition / Havana Biennale - 2024